Tweedehands auto

| Geen reacties | Geen TrackBacks

Daihatsu Sirion

Ik ben de laatste tijd erg veel met auto's bezig. Zoals in m'n posting van vorige week al te lezen viel, waren we op zoek naar een boodschappenwagentje voor haar. Voornamelijk ook omdat ik een nieuwe baan heb, met andere werktijden. Dan is het handig als zij ook vier wielen tot haar beschikking heeft, zodat ze zelf de kleine naar de creche kan brengen en toch nog op tijd de trein naar het werk kan halen. Nee, mijn auto kan zij daar niet voor gebruiken, want die heb ik immers zelf nodig voor m'n nieuwe baan in Amsterdam. Natuurlijk kun je beter met de trein naar Amsterdam, maar dat heb ik in 1992 een jaar lang noodgedwongen moeten doen, omdat ik toen nog geen rijbewijs had, maar werd daar erg ongelukkig van. Het trauma leeft nog immer voort en ik ben dan ook vastbesloten om nooit meer het OV te gebruiken voor woon-werk verkeer, ook al scheelt me dat de helft van de reistijd.

Goed, we hebben er dus maar een tweedehands Daihatsu Sirion uit 2004 (slechts 22.500 km op de teller) bijgekocht. Ik rijd op dit moment zelf in een Daihatsu Terios en die heeft er nu bijna 130.000 probleemloze kilometers opzitten. Als zo'n Sirion net zo betrouwbaar is als de Terios, dan zit dat wel goed. In Japan rijdt dit model overigens rond als Toyota Duet, dus we rijden voor een prikkie in een volbloed Toyota, maar dan met een ander merkstickertje erop. Kortom, een fijne aankoop waar we nog aardig wat jaartjes rijplezier mee zullen beleven.

Tja, en als je aan het kijken bent voor een andere auto, gaat het wel kriebelen. Ik twijfel er niet aan dat mijn Terios nog wel 100.000 probleemloze kilometers zal rijden, maar ja, als ik iedere dag helemaal naar Amsterdam moet rijden (zo'n 80 km per dag), is het misschien wel een goed idee om die Terios te vervangen voor iets zuinigers. Niet persee vanwege het mileu, maar meer vanwege de idioot hoge benzineprijs. Wat dat betreft kan die Terios beter zo snel mogelijk vervangen worden. Die vierwielaandrijving is niet echt nodig, tenzij het gesneeuwd heeft. En de aerodynamica van een baksteen is ook niet echt bevorderlijk voor het verbruik. Nee, dan zijn er wel goedkopere opties te verzinnen.

Nou, om die opties wat op een rijtje te zetten, ben ik de literatuur ingedoken. Mijn zwager koopt zo'n beetje ieder autoblad wat er te krijgen is en eens in de zoveel tijd krijg ik zijn uitgelezen exemplaren onder ogen. Autoweek, Autovisie, GTO en het geweldige Top Gear Magazine. Vooral die laatste is briljant, mede dankzij de hersenspinsels van de drie presentatoren van Top Gear TV, maar ook omdat daar altijd de mooiste auto's in te vinden zijn. Oh, die Audi R8 toch. En wat ziet die nieuwe Jaguar XF er vet uit (ook al is dat eigenlijk een Ford Mondeo Coupé). Ja ja, kijk toch eens naar die Nissan GT-R. Maar ja, dat zijn natuurlijk onbetaalbare droomauto's met een even onbetaalbaar verbruik. Toch is het wel erg leuk om erover te lezen en te fantaseren, hoe onbereikbaar ook.

Nee, ik ben er inmiddels wel uit. Natuurlijk was ik na die Terios, met z'n toch wat magere 1.3 motor, van plan een auto aan te schaffen die sneller en ruimer was. Bijvoorbeeld de Toyota RAV4 met een fijne twee liter motor. Niet nieuw, want die zijn te duur, maar er zijn genoeg gebruikte exemplaren die nog niet op de 50.000 km zitten. Helemaal als je over de grens gaat kijken. In Duitsland zijn vergelijkbare exemplaren te vinden die 5000 Euro goedkoper zijn dan hier. Zelfs na het invoeren ben je goedkoper uit. Maar zo'n RAV4 is ook niet echt zuinig t.o.v. wat er tegenwoordig geboden wordt.

Ik moest eens goed gaan nadenken wat ik nou eigenlijk echt nodig had. Klein beetje laadruimte voor de boodschappen. Af en toe moeten er eens wat mensen op de achterbank kunnen zitten. Iets meer snelheid dan wat ik nu heb. Omdat ik toch al met het vertrouwde Daihatsu bezig was, heb ik even gekeken wat die tegenwoordig verbruiken. Een Cuore doet 1 op 22, de Sirion 2 haalt ook nog 1 op 17 en de Materia is wat zwaarder, maar haalt ook wel de 1 op 16. Alleen is die Materia een moeilijk model, want niet iedereen vindt 'm mooi. En hij is ook nog best duur. De Cuore is absoluut te klein voor mij en daarnaast is die alleen maar met een 1 liter motor te krijgen. En die Sirion 2 dan? Eigenlijk is dat nog niet eens zo'n gek idee. Ruimer dan die Terios, veel lichter en nog zuiniger ook. Echt een toppunt van design is het niet, maar toch oogt ie wel modern. Wat dat betreft is het zoals bijna alle modellen van Daihatsu, een echt Japans rechthoekig stadsautootje. En daar kan ik eigenlijk wel mee leven, gezien mijn belangstelling voor de Japanse cultuur. Natuurlijk valt ook hier het 1.0 model af en als ik zo de prestaties vergelijk doet de 1.3 niet veel onder voor de 1.5, die met z'n hogere gewicht een belastingschaal hoger zit en nog minder zuinig is ook. De gulden middenweg dan maar. En dan zijn er nog eens drie uitrustingsniveaus voor de Sirion 2. Daar moet ik nog even voor gaan zitten. Het ontloopt elkaar allemaal niet zo veel. En als ik dan over ga op de aanschaf, ga ik kijken of ik een jonge occasion kan vinden. Want dan is de afschrijving t.o.v. een nieuw model niet zo groot. Ja, ik denk dat ik er wel uit ben.

Terwijl ik dit schrijf, zie ik vanuit mijn ooghoek de laatste editie van Top Gear Magazine op de salontafel liggen. Had ik daar niet net in gelezen dat het uiterlijk van een auto wel belangrijk is? En dat het toch wel een erg lekker gevoel geeft als je kunt invoegen zonder al het andere verkeer te moeten snijden omdat je ruim 5 kilometer weg nodig hebt om op de 100 kilometers per uur te komen? Met een zucht concludeer ik, dat ik nog maar eens heel erg goed moet gaan nadenken. Zuinig en een wat lullige auto of een benzineslurpend racemonster waar je mee gezien mag worden? Wat kost zo'n treinkaartje naar Amsterdam eigenlijk?

Geen TrackBacks

TrackBack URL: http://www.peterzoon.nl/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/89

Laat een reactie achter


Pagina's

OpenID hier geaccepteerd Meer weten over OpenID
Aangedreven door Movable Type 5.01
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Peter Zoon. Make your own badge here.

Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Peter Zoon gepubliceerd op 24 januari 2008 14:05.

McDonalds! McDonalds! McDonalds! was het vorige bericht op deze weblog.

Hercules and Love Affair - Blind is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.