Motoren en koplampen

| Geen reacties | Geen TrackBacks

Boy Toy

"Een man in zijn Audi A4 rijdt over een willekeurige tweebaans snelweg. Het is al wat later op de avond en rotweer. Zo'n miezerige motregenspray die het zicht rondom behoorlijk verminderd. Het is niet zo heel druk op de weg en hij heeft voor de verandering een keer de gelegenheid om ook daadwerkelijk de maximum snelheid op dat stuk snelweg te rijden. Het enige voordeel van een uitgelopen vergadering is dat je niet in de spits naar huis hoeft. In de verte rijdt een vrachtwagencombinatie voor hem op dezelfde rijstrook. Achter de vrachtwagen is de spray nog erger. Hij maakt zich op om van rijstrook te wisselen en de combinatie in te halen. Dat gaat niet, want op dat moment wordt hij ingehaald door een Golf waarin de bestuurder zichzelf verblind met het felle scherm van een navigatiesysteem. De man wacht tot de Golf gepasseerd is, gaapt en maakt zich wederom op om te gaan inhalen. Hij ziet in zijn linkerbuitenspiegel twee koplampen. Zo te zien een auto die minstens 500 meter achter hem op de andere rijbaan rijdt. Ruimte zat dus en de man stuurt zijn Audi naar de linker rijbaan. Een hard schrapend metaalachtig geluid volgt, vergezeld door een vonkenregen en een schim die links van hem over de vangrail tuimelt..."

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker. Motoren met twee koplampen. Persoonlijk vind ik dat dat de esthetiek van een motor ook ten goede komt, maar zoals je uit het bovenstaande (fictieve) voorbeeld kunt opmaken, is dit echter niet erg veilig. Tenzij er een wetswijziging is geweest, is het volgens mij ook niet toegestaan voor motoren om met dubbele koplampen te rijden. Gelukkig zie je er dan ook veel rijden waarbij de tweede koplamp is uitgeschakeld. Het aantal motorrijders wat deze tweede koplamp wel laat branden groeit echter snel en het zal mij dan ook niet verbazen als het aantal ongelukken waarbij motoren betrokken zijn binnenkort zal toenemen. Ik rijdt zelf overigens geen motor. Ik zou wel willen, maar ik ben in het bezit van een sterk gevoel van zelfpreservatie, wat mij op voorhand al behoedt voor die ene onvermijdelijke suïcidale actie die ik met een motor zal uithalen. Er zijn echter genoeg motorrijders die zo'n beperking niet hebben (getuige de diverse bloemperkjes die langs de weg ontstaan) en hoewel ik het vrije gevoel van motorrijden wel begrijp, kan het natuurlijk geen kwaad om wat meer veiligheid te waarborgen.

Geen TrackBacks

TrackBack URL: http://www.peterzoon.nl/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/112

Laat een reactie achter


Pagina's

OpenID hier geaccepteerd Meer weten over OpenID
Aangedreven door Movable Type 5.01
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Peter Zoon. Make your own badge here.

Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Peter Zoon gepubliceerd op 12 september 2008 21:41.

Step outside was het vorige bericht op deze weblog.

Duitse auto's is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.