Review: Asobi Seksu - Fluorescence

| Geen reacties | Geen TrackBacks

Op 14 februari j.l. verscheen het album Fluorescence van het uit Brooklyn, NY afkomstige Asobi Seksu. Indierock uit het zogeheten nu gaze genre. Ja, echte shoegaze kan, naar het schijnt, alleen uit Groot Brittanië komen. Maar die invloed hoor je ook duidelijk terug bij dit duo. Het duo dat nog steeds bestaat uit de Japanse zangeres / toetsenist Yuki Chikudate en zanger / gitarist James Hanna.

Ja, die invloeden zijn talrijk. Zo hoor je er aardig wat van The Smiths in, vroeg werk van The Cranberries en wat Sinéad O'Connor voor wat betreft de vocalen. Muzikaal heeft het raakvlakken met Sonic Youth, maar dan in een meer pop setting. Dat dit inmiddels al het vijfde studio-album van Asobi Seksu is, blijkt uit een dusdanig strakke productie, dat je eigenlijk niet het idee hebt naar een indie act te luisteren. Indie is ook maar een term. Een pop setting wil overigens niet zeggen dat dit een breed publiek zal aanspreken. Het gelaagde gitaarwerk kan soms loodzwaar overkomen, maar de dromerige vocalen en het tempo van de meeste nummers voorkomen dat het vervelend wordt.

Wat je uiteindelijk in handen hebt met Fluorescence is een zeer volwassen album, van een band die nog lang niet over haar hoogtepunt heen is. Het zijn 12 nummers zeer sterke nummers, waarbij vooral de eerste helft van het album puur genieten is. Tegen het einde van het album denk je het wel gehoord te hebben, wat vooral toe te schrijven is aan het trage, door James Hanna gezongen 'Counterglow', wat direct gevolgd wordt door het even trage, maar toch zeer mooie 'Ocean'. In het geheel van het album, voelt het echter als een dipje. Maar dan komt het nummer 'Trance Out', wat muzikaal verfrissend uit de toon valt met de rest van het album en ook nog volledig in het Japans gezongen wordt. En op dat moment weet je als luisteraar dat je toch wel een heel speciaal album in handen hebt.

Geen TrackBacks