Review: antennasia - Re: Qus-cus

| Geen reacties | Geen TrackBacks

antennasia - Re: Qus-cus

Toen het uit Sendai, Japan afkomstige duo antennasia hun meest recente studio album 'Qus-cus' in 2010 uitbrachten, beschreef ik dat als de som van hun eerdere werk. Op hun eerdere albums merkte je dat producer nerve aan het zoeken was naar de juiste invalshoek, om het perfecte geluid te zoeken dat paste bij het reeds perfecte stemgeluid van zangeres san. Het spoor lag er, maar de wielen pasten net niet helemaal lekker op de rails. Goed als al deze nummers ook waren, ze haalden nooit helemaal het niveau van perfectie wat nerve uiteindelijk wel wist te vinden op 'Qus-cus'.

Twee jaar later hebben vier remixers de taak gekregen om deze perfectie op te pakken en wat aanpassingen te doen aan de architectuur. Niet echt een taak voor amateurs en vanwege de hoge verwachtingen, heeft antennasia de nadruk gelegd op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Er zijn vier van de sterkste nummers van het originele album uitgekozen, die het geheel vormen van 'Re: Qus-cus', geheel verbouwd door eveneens vier internationaal gerenommeerde producers.

Deze vier producers hadden natuurlijk wel het voordeel dat ze konden werken met een zeer solide basis, in de vorm van de geweldige vocalen van san. Tja, eigenlijk zou je zo het geluid van een bouwterrein of het tenenkrommende geluid van 500 nagels die tegelijkertijd over een schoolbord krassen, onder haar stem kunnen zetten en dan zou het nog steeds het mooiste geluid zijn wat je ooit hebt gehoord. Wij, als luisteraars, hebben wat dat betreft de mazzel dat deze vier producers er iets meer moeite voor gedaan hebben.

'Re: Qus-cus' opent met een verbazingwekkende uitvoering van 'Passion Show', uitgevoerd door Toshiyuki Yasuda (maakte ooit deel uit van Fantastic Plastic Machine). Het nummer druipt werkelijk van de frisheid, terwijl het toch allemaal lekker herkenbaar klinkt. De 'happy go lucky' aanpak van Yasuda trekt gevoelsmatig de zon achter de wolken vandaan. Het daglicht maakt echter na zo'n zes minuten plaats voor invallende duisternis, wanneer de Zweedse Looptroop Rocker Embee zijn visie op 'Metronome Wiper' ten gehore brengt. Harmonische pads en knip-en-plak pianospel worden geserveerd met kalme beats, waarbij de vocalen van san het geheel aan elkaar lijmt.

Hierna wordt het wat gruiziger, wanneer D-Fried ons dieper de nacht in sleept en ons opnieuw voorstelt aan de lieftallige uiterlijkheden van 'Gynoid'. Venijnig, doch immer elegant. Blijkbaar is dat het resultaat wanneer je te veel tijd doorbrengt met een, uit Barcelona afkomstige meester in de somberheid. Vervolgens duiken we Tokyo weer in via de Plastic Echo remix van 'noanoa', waarbij verschillende klankwerelden ingenieus op elkaar inhaken, wat resulteert in een complex landschap van geluiden. Tegen het einde vraag je je af of je ooit het daglicht weer zult zien, maar het is een perfect einde aan een fascinerende showcase van vier van de meest getalenteerde producers van deze tijd.

Al met al zou je willen dat 'Re:Qus-cus' een beetje langer zou duren, maar als 4-track EP zijnde, staat het als een huis. Geen van deze tracks zijn verbeteringen op de originele nummers, maar geven enkel een beeld vanuit een ander perspectief. En het hernieuwde uitzicht is wel erg mooi. En als je dan toch meer wilt, doe jezelf dan een plezier en schaf het originele album 'Qus-cus' aan, want eigenlijk is dat ook een album wat niet aan je collectie mag ontbreken.

'Re: Qus-cus' is vanaf 25 juli te koop via iTunes en diverse andere digitale distributiekanalen.

Geen TrackBacks